Derde en vierde dag - Reisverslag uit Sluis, Nederland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Derde en vierde dag - Reisverslag uit Sluis, Nederland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Derde en vierde dag

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

29 Juni 2020 | Nederland, Sluis

Derde dag
Vrijdag 26 juni 2020, 81 km - 253 km.
Digitale consumeerders als we zijn controleren we regelmatig de weersverwachting en die van het komende weekend voorspellen niet veel goeds. De gedachte aan een echt dak boven ons hoofd speelt vanmorgen door ons hoofd. We willen ook wel een rustdag inlassen dus BenB gezocht maar ook op trekkershutten. En warempel heeft de camping van Sluis, waar de echte route begint, een paar van deze eenvoudige onderkomens. We reserveren voor twee overnachtingen en krijgen en-passent de tip nu al de fietsboot over de Westerschelde te reserveren. Een gouden tip naar later blijkt mogen er maar een beperkt aantal passagiers mee. Wij hebben onze E-tickets binnen en moeten voor de gereserveerde overtocht om 14.48 uur aanmonsteren.

Bij het vertrek van de camping is het opnieuw lekker lauw-warm en, heerlijk, we pedaleren ook weer met rugwind. Bij Zierikzee besluiten we even een vroege koffie te pakken. Direct tegenover de historische toegangspoort van de stad zetten we ons op de andere kade-oever op een leuk terrasje. Oude bomen voorzien ons van schaduw en de serveerdames serveren pittige koffie. Vrij snel gaan we verder om aan de oversteek naar Noord Beveland te beginnen. Het dubbele fietspad voert over de vijf kilometer lange Zeelandbrug en met de rugwind is dit allerminst een straf. Ook hier komen we veel fietsers tegen waarvan de soms in dubbele rijen voortstormende wielrenners denken dat ze Remi heten en alleen op dit smalle fietspad razen.

In het opnieuw wat saaie landschap dat volgt duikt ineens een houten brug op. Vanuit de verte leek het ons toe deze fietsend te kunnen oversteken. Maar, vermoedelijk, overijverige Provincie ambtenaren hebben zich kennelijk met het ontwerp bemoeid. De opgang was stijl en voorzien van een erg krappe fietssluis, de eveneens stijle afgang van traptreden. Traptreden met een wielgoot direct tegen de reling. Niet erg handig als je fietstassen of een aanhangwagen aan je fiets hebt hangen. “Wat hebben we nou weer aan onze fiets hangen” precies, maar dan heel overdrachtelijk.

Van de inspanning en schrik bekomen vervolgen we de weg naar het fietspontje over het Veerse meer. Hier wacht ons een overbruin en ook wat overjarig echtpaar die als veervrouw en -man fungeren. De veerboot is een aangepast oud vrachtbootje dat op het dek wat onhandig is ingericht. Trijntje haar “combinatie” wordt met naar later blijkt deskundig oog bekeken. De man delegeert twee fietsers van de enige plek af waar haar fiets met aanhanger kan staan. We wachten nog even op vervolg passagiers en laten ons door een ander echtpaar over en weer samen op de foto zetten. Ondertussen vernemen we de meest kleurige verhalen van het veer-stel dat buiten het veer-seizoen in Thailand woont. Ze vertellen over hun vele wandel avonturen en we begrijpen de in- en in-bruine huidskleur steeds beter. Aan de overzijde worden we toch nog soepel van de moeilijke stalling plek van de boot gedirigeerd en vervolgen onze weg in Zuid-Beveland en Walcheren. Daar blijkt de wind helemaal gedraaid door de dreigende onweersluchten. Bij een brug over een zijslenk van het Veerse meer ga ik even pootje baden. Trijntje hoeft even niet als ik meld dat er kleine kwallen voorbij drijven. Dan merken we dat we wat meer op de tijd moeten letten om als gereserveerd bij de fietspont in Vlissingen te geraken. We worden in Ritthem nog even door een forse bui opgehouden maar moeten dan toch echt verder. We herkennen de omgeving en zien een aanwijs bord naar het nieuwe terrein van Zeelandia. Bij de kade van Vlissingen merken we het geluk van de tip over het fietsveer als blijkt dat bij ons inchecken nog maar zes plaatsen vrij te vergeven zijn. De Westerschelde heeft zich in een lichte mist gehuld door het naderende onweer en de enkele bui die al voorbij is getrokken.

Na de rust van de oversteek voelen we dat de laatste zeventien kilometers naar Sluis ons wel eens zwaar kunnen vallen. We vermoeden een geestelijk effect van het vooruitzicht van een rustdag. Dat hebben we nog niet eerder zo ondervonden tijdens onze fietsreizen. Wat uiterst gevoelige huid op de zadel-contact plekken helpen ook niet echt mee tot het gebruikelijke enthousiasme. Met de huidige leeftijd zal het ook zo zijn dat er wat meer getraind moet worden op langere afstanden. Wat heerlijk is het dan ons te installeren in de trekkershut. Nog veel lekkerder zijn de genoten Afflichem 0.0 biertjes op het terras en de bestelde pizza van de camping. Vanzelf slapen we als rozen en worden pas om kwart voor negen wakker, een record voor ons doen.

Vierde dag.
Zaterdag 27 juni 2020, rustdag.
Lekker geslapen tot de recordtijd van 8.45 uur.
Lezen, boodschappen doen, luieren en verhalen schrijven. Af en toe een buitje, ook veel wind.

• 29 Juni 2020 - 19:19

Catrijn:

Hoii. Fietsen , fietsen. Ja, jullie moeten wel om vooruit te komen. Jullie vinden het ook leuk anders deden jullie het niet, en klagen mag best even. Een rustdag en even helemaal niets is wel even lekker voor je billen.

• 29 Juni 2020 - 19:43

Lex:

De stukken saai landschap zijn herkenbaar maar er zijn diverse leuke stadjes waar jullie niet echt tijd voor hadden denk ik. Goeie reis verder door het Belgisch landschap.

• 29 Juni 2020 - 22:33

Marica :

Goed gedaan ... jullie gaan alweer snel. Auww.. wat zullen de zadel-contact plekken pijn doen :(
    Hou vol en lekker een rustdag na het warme weer. Groetjes kus

• 30 Juni 2020 - 14:54

Betsie:

Weer leuke verhalen en ik mag hopen dat er geen geen blaren aan je achterste verschijnen zonder dat trainen waar je het over had .Haha Zal wel een beetje meevallen.In ieder geval lekker geslapen en hup weer op de fiets ,op voor het volgende stuk.Succes xsies

Verslag uit: Nederland, Sluis

Groene Valleien Route

De Groene Valleien Route.
“Daar gaan ze weer hoor, hoe hebben ze er nog zin hè, op die leeftijd ook!” De reacties lopen uiteen van bewondering tot een bijna medelijden en voor ons geldt, laat maar denken. Wij hebben het virus, een prettig virus, niet die, die van de Chinezen is overgewaaid. Een virussoort waar je niet meer zonder denkt te kunnen en nog meer van wilt hebben. Vakantie vieren op de fiets, het verkennen van alle mogelijke wegen en paden in de wijde wereld. Nou ja, we beperken ons even tot Europa. De altijd weer nieuwe indrukken die zo heerlijk langzaam worden genoten. Deze route is vorig jaar op de plank blijven liggen. Vanwege onze toch vrij plotselinge fietsreis van thuis naar Castellane, grotendeels over de route “Groene weg naar de Middellandse zee”.

De Groene Valleien Route begint in Sluis en eindigt in Heerlen. Zij verloopt in het achterland van de Belgische kust naar Boulogne sur Mer in Noord Frankrijk en dan oostwaarts onder België langs. Het vervolg door Luxemburg eindigt in Trier van waaruit je via de Eifel terug stuurt naar Limburg. We kopen altijd het route boekje van de reis maar navigeren al een tijdje met GPS systemen op de smartphone. De aanloop route vanaf de woonplaats Nijkerk heb ik uitgezet op Route.nl en de terugreis op de routeplanner van de Fietsersbond. Je kunt ook kijken op: https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/groene-valleien-fietsroute

21 Juli 2020

De zesentwintigste dag.

De vijfentwintigste dag.

De vierentwintigste dag.

18 Juli 2020

De tweeëntwintigste en drieëntwintigste dag.

15 Juli 2020

De eenentwintigste dag.
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19011