Heuvelridders. - Reisverslag uit Lijnden, Nederland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Heuvelridders. - Reisverslag uit Lijnden, Nederland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Heuvelridders.

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Juni 2019 | Nederland, Lijnden

Maastricht > Spa 73 km
Vanaf het centraal station rijden we een beetje verbaast langs enkele scène plekken waar Flikken Maastricht is opgenomen. Wat verderop langs de Maas absorberen we ons eerste kasteel, die van Hogenweert op een klein schiereiland in de rivier. De indrukwekkende gebouwen en installaties van de ENCI fabrieken aan de overzijde geven een heel wat minder historische sfeer, maar toch. Bij het passeren van Eijsden slaan we af en over de eerste smalle holle wegen rijden we ongemerkt België binnen.

De huizen en bebouwingen laten ons echter inzien dat we aan de Voerstreek zijn begonnen. De eerste glooiingen van de Ardennen gaan ons vrij gemakkelijk af. Dan begint de route een sterk op en neergaande beweging te maken als er van dal naar dal toch wel pittige hellingen overwonnen moeten worden. De meeste rivierdalen lopen haaks op de route en dan moet je elke keer een heuvel oversteken om in de volgende te geraken. Telkens kijken we bewonderend naar de vergezichten op de glooiende Ardennen wanneer we weer een “Col” bereiken.

Geregeld wisselen we wat woorden uit met een Amsterdammer die op eigen kracht dan weer voor dan weer achter ons rijd. Sterke kerel. Vlak voor de camping moeten we helaas het gat van Spa in duiken om wat eten te scoren voor vanavond. Een bont gezelschap heeft bij de kantine op maximum volume een soort van karaoke gestart. Wanneer we eindelijk de baas van het spul te pakken hebben meld hij doodleuk dat hij voor passanten nog gesloten is. Alleen het hoogseizoen stelt hij zijn terrein dan open. Ik moest even mijn zieligste gezicht opzetten, zeer vermoeid ogen, lege fietsaccu’s claimen om hem te vermurwen ons toch een plekje te gunnen.

Kan zich kennelijk veroorloven om voor- en naseizoen gewoon over te slaan. Vijftien eurootjes met stroom is ook niet te veel voor ons armlastige trekvogels. We waren gewaarschuwd maar het valt niet mee als je bij aanvang van je tocht direct de Ardeense heuvels wordt opgejaagd. Het was wel een mooie dag met veel zon en maar een enkele drup regen.

• 16 Juni 2019 - 05:29

Wout:

Goedemorgen Jan en Trijntje, hebben jullie een beetje kunnen slapen op deze gedoogplek?
    Dacht even dat jullie weer terug waren omdat de auto weer op zijn plek stond.
    Vandaag weer een flink stuk Ardennen te gaan, geniet ervan.

• 16 Juni 2019 - 05:32

Wout:

Dacht even dat jullie weer terug waren omdat de auto weer op zijn plek stond.
    Vandaag weer een flink stuk Ardennen te gaan, geniet ervan.

• 16 Juni 2019 - 05:38

Betsie:

Nou weer een mooi avontuur Jullie zijn al weer een eindje op weg Mooie camping waar jullie heen gaan heel mooi uitzicht op dat mooie meer. Wij zijn er 2 jaar geleden geweest ,maar Charles kon niet tegen de hoogtes.En dan met auto langs de steile helling omhoog .En kom je met de caravan dan mag je alleen vanaf 13.30 U omhoog .Anders kan je elkaar niet paseren.Een heftige route omhoog.Maar jullie zijn op de fiets dus dat moet lukken,alhoewel het op de fiets ook heffie wordt denk ik.Maar goed eerst nog een poosje onderweg er naar toe Heel veel plezier en fijne vakantie cq werk

• 16 Juni 2019 - 17:39

Catrijn:

Hoi, de eerste kilometers hebben jullie weer gehad. Het is misschien even wennen maar dan gaat het weer vanzelf. Het is weer een mooi avontuur voor jullie en het gaat een beetje sneller. Onderweg geen zwager mee waarvan de fiets niet goed werkt

Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19007