De tiende dag. - Reisverslag uit Aubigny-au-Bac, Frankrijk van Jan Huisman - WaarBenJij.nu De tiende dag. - Reisverslag uit Aubigny-au-Bac, Frankrijk van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

De tiende dag.

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

04 Juli 2020 | Frankrijk, Aubigny-au-Bac

De tiende dag.
Vrijdag 3 juli 2020, 73 km - 626 km
Liencourt - Aubigny au Bac.
Soms heb je van die dagen, van die “wet van Murphy’s” dagen. Met een duffe kop al opstaan, eerst maar koffie dan. Het opruimen ging als een militaire operatie, maar deze dag valt alles uit je handen. Stijf oprollen van slaapzakken en matrasjes lukt van geen kanten. Het inpakken lijdt tot spullen die overblijven die er anders wel bij in konden. De gedachte gemiddelde dagafstand komt uit midden in een camping- en Chambre d’Hotes arme regio. Niet eens arm in, maar totaal afwezige logeer faciliteiten. Al op ruim zestig kilometer is de laatste camping voor dit rampgebied. We kiezen voor de laatste optie, valt ook wel lekker bij de huidige offday.

Het golvende landschap ontrolt zich om ons heen, het lijkt een beetje op Drenthe met heuvels en geregeld graanvelden. Het gebied is ook rijk aan meertjes waar de gevolgde valleien breed zijn. Je kunt hier vissen naar hartelust en ieder zichzelf respecterende inwoner lijkt in het bezit van een bootje. We willen Arras centrum toch maar niet bezoeken en blijven de route volgen. Die verloopt vooral over fietspaden langs een kanaal waar we zo maar ineens voor een bouwplaats komen te staan. Zoek het maar uit hoe je om dit obstakel heen komt. Voor wandelaars is wel een voorziening bedacht en die volgen we dan maar in arren moede. Het paadje is smal, hobbelig en op een gegeven moment bebermd door brandnetels. Niet zo lekker met blote benen en sandalen aan je voeten.

Ik zei het al: het is zo’n dag. We geraken uiteindelijk weer op het jaagpad langs het kanaal. Daarvoor moest ik wel even de sloten van een hekwerk ontwrichten. Had ik al gemeld dat we pas na ruim 20 km bij een bakkertje aankwamen om te kunnen eten? Nee, en een bak koffie scoorden we pas om half twaalf. En ja hoor, zo allemachtig sterk en niet lekker dat ik na uren nog een brandmaag voelde. Ik heb de koffie laten staan, dat gebeurd me nooit.

Laten we nu maar ophouden met mieperen: de tocht was zeer afwisselend en rijkelijk bestrooid met kastelen en oude gebouwen. De enkele stukken B-weg die noodgedwongen als oversteek naar een ander dal bedoeld zijn waren rustig. Na een colaatje bij een chicque tent maken we de laatste meters. De camping is groter en bijna volgebouwd met stacaravans. We zien veel mensen uit de omringende steden en ander tokkievolk. Ik heb de indruk dat ze nog met de auto gaan water halen of andere onzin. Trijntje gaat even douchen en ik nog even op pad naar de Carrefour voor het eten en drinken. Het weer was lekker met rugwind maar de temperatuur wisselvallig. Geregeld hebben we gestopt om de jas weer uit of juist aan te doen.

• 04 Juli 2020 - 18:51

Catrijn:

Hoi, jullie hebben het gehaald . Even zeuren mag hoor? Als alles gaat zoals jullie het gepland hebben , dan is het ook niet leuk. Maar de koffie moet wel lekker zijn om weer vrolijk op de fiets te stappen . Jullie schieten alweer mooi. Vele kilometers gemaakt . Geef mij maar een bank om lekker op te hangen ipv een zadel.

• 05 Juli 2020 - 00:18

Marica:

Goed gedaan weer... die koffie missen is ook niet fijn met een lekker broodje. Fijn brandnetels aan je benen..auwww. Tokkievolk...haha... dan moet je gewoon je stoel neerzetten en vooral kijken wat ze doen... ;)

• 05 Juli 2020 - 00:19

Annie:

Knap dat fietsen van jullie... al haalt Annie ook liever water met de auto!!

• 13 Juli 2020 - 16:13

Betsie:

Ja soms begint een dag met allerlei probleempjes.Maar goed toch maar weer verder op de fiets.Ja en dan heb je wel zin aan een lekkerrrrrrrr bakkie koffie.Bah sterke oude koffie niet te pruimen.En zo maar weer verder.Dan maar een colaatje een lekkere douche wat eten en drinken ,ennnn gezellig tokkievolk om je heen.Leuk om allemaal mee te maken Op naar het volgende avontuur

Verslag uit: Frankrijk, Aubigny-au-Bac

Groene Valleien Route

De Groene Valleien Route.
“Daar gaan ze weer hoor, hoe hebben ze er nog zin hè, op die leeftijd ook!” De reacties lopen uiteen van bewondering tot een bijna medelijden en voor ons geldt, laat maar denken. Wij hebben het virus, een prettig virus, niet die, die van de Chinezen is overgewaaid. Een virussoort waar je niet meer zonder denkt te kunnen en nog meer van wilt hebben. Vakantie vieren op de fiets, het verkennen van alle mogelijke wegen en paden in de wijde wereld. Nou ja, we beperken ons even tot Europa. De altijd weer nieuwe indrukken die zo heerlijk langzaam worden genoten. Deze route is vorig jaar op de plank blijven liggen. Vanwege onze toch vrij plotselinge fietsreis van thuis naar Castellane, grotendeels over de route “Groene weg naar de Middellandse zee”.

De Groene Valleien Route begint in Sluis en eindigt in Heerlen. Zij verloopt in het achterland van de Belgische kust naar Boulogne sur Mer in Noord Frankrijk en dan oostwaarts onder België langs. Het vervolg door Luxemburg eindigt in Trier van waaruit je via de Eifel terug stuurt naar Limburg. We kopen altijd het route boekje van de reis maar navigeren al een tijdje met GPS systemen op de smartphone. De aanloop route vanaf de woonplaats Nijkerk heb ik uitgezet op Route.nl en de terugreis op de routeplanner van de Fietsersbond. Je kunt ook kijken op: https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/groene-valleien-fietsroute

21 Juli 2020

De zesentwintigste dag.

De vijfentwintigste dag.

De vierentwintigste dag.

18 Juli 2020

De tweeëntwintigste en drieëntwintigste dag.

15 Juli 2020

De eenentwintigste dag.
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19008