De achttiende dag. - Reisverslag uit Gerolstein, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu De achttiende dag. - Reisverslag uit Gerolstein, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

De achttiende dag.

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Juli 2020 | Duitsland, Gerolstein

De achttiende dag.
Zaterdag 11 juli 2020, 93 km - 1192 km.
Trier - Gerolstein.
Voor de wekker aan, gaat mijn interne alarm al af. De mini waterkoker laat me nog even wachten en ik zit heerlijk in een opkomende zon. Er is nog niemand anders wakker op het tentenveld. En er roert zich al helemaal niets bij de ontelbare hoeveelheid campers om ons heen op de andere velden van de camping. Ik ga Trijntje wakker maken met koffie en we soezen beiden nog even na. Wakker worden moet je langzaam doen dan gaat het op- en inpakken van onze spullen wel zo soepel. Om halfnegen al zitten we op de fiets en eten bij de steiger van de plaatselijke roeiclub ons bestelde broodje op. Aan de overzijde van de rivier begint de doorgaande weg door Trier zich al aardig te roeren.

Een laatste stuk volgen we de heerlijk vlakke Moselradweg tot aan de monding van de Kyll in de Moezel. Jammer genoeg is deze omgeven door industrie en een overlaadstation van containers. De route voert hier omheen waarna we verderop op de Kyllradweg deze kleinere rivier in het oog krijgen.

Zoals we meestal doen rijden we bij een inrijverbod of blokkade op de fietsroute, aarzelend, toch maar door. Bijna altijd kunnen we er wel langs, bijna altijd. De smallere weg voert langs grootschalige spoor- en tunnelwerkzaamheden. Bij de laatste stapel materiaal en personeels containers roept iemand ons na. Ik rij even terug om hem te verstaan en hij blijkt boos op ons dat we de einfahrtverbot hebben genegeerd. We zijn al een twee kilometer verder dan en ik geef aan dat we op de fiets zijn. Niets mee te maken; “zuruck, sofort!” We verstaan natuurlijk niets en een bocht verder laat ik Trijntje even wachten. Na de tunneluitgang zie ik het laatste hek over deze fietsroute en daarachter stoppen de werkzaamheden en gaat onze fietsroute verder. Helaas lukt het me niet deze te openen. Dan maar terug en bij de containers stop ik even en loop ik naar de kantoorcontainer van de Feldwebel, sergeant, toe. Zo ben ik hem in gedachten al gaan noemen en probeer het nog even. “Het is gevaarlijk daar” beweerd hij, “daar zijn we al voorbij” werp ik tegen. Het helpt niet. “We zijn er veilig langsgekomen en achter het laatste hek kunnen we zo verder. U stuurt ons terug langs het gevaar zoals u het noemt” probeer ik nog. Het helpt niet, in mijn omdraaien bedwing ik nog net het klakken met mijn hakken.

Terug bij het begin zien we inderdaad een verbodsbord voor fietsers en wandelaars. We zijn ook langs twee rode stoplichten verder gereden dus je weet dat dit kan gebeuren. Jammer, maar deze keer eens niet gelukt langs bouwwerkzaamheden te komen. Vijf kilometer voor niets gereden, wat nou ook weer niet zo erg is.

We wennen inmiddels aan het relatief vlakke stuk langs de Kyll en de langslopende spoorlijn. Het is een prachtig groen en natuurlijk dal slechts af en toe afgewisseld met wat landbouwgrond in de weinige bredere delen. Best wel grappig komen we twee keer door een tunnel langs de spoorlijn. Het dal is smal en het fietspad gaat redelijk onverwacht langs de helling van de heuvel omhoog. Steil omhoog met na een bocht een tussenstukje van zeker veertien procent. Te onverwacht en Trijntje kan haar fietskarretje niet meer verder fietsen. Even helpen duwen en dan gaat het weer. In deze kilometers komt dit enkele malen voor met als toetje een lange helling om over de heuvel een volgend dal in te kunnen fietsen. We rusten even op een volgende bult en spreken vier heren. Twee op een E-bike zoals wij. Ze waarschuwenden ons al voor de hiervoor genoemde helling. Och denk ik, zal toch wel gaan. Maar voor Trijntje is het omhoog gaan met de kar juist zwaarder dan op het vlakke.

In het plaatsje Densburg nemen we even koffie en drinken om de accu’s bij te laden. We vrezen anders Gerolstein niet te kunnen halen. Het lijkt er wel op dat de rest van de route goed te doen is. Deze gaat opnieuw langs de Kyll en de spoorlijn wat een redelijk vlakke route doet vermoeden. De serveerster bevestigd dat het een redelijk gemutliche strecke is tot Gerolstein. We freewheelen heerlijk de rest van de route en alleen in Gerolstein moet het nog wat omhoog naar de camping. Het is een Nederlands vakantiepark en dat is te merken. Veel blonde koppies in de speeltuin die allemaal denken dat de rest hen niet verstaat. We zien het gekrioel gebeuren achter een heerlijk glas vanaf het iets hoger gelegen terras.

We maken later een van de instantmaaltijden van Guus klaar en deze zijn zeer goed te eten. Een blik meegebrachte kikkererwten er bij en we hebben een voedzame maaltijd.

• 12 Juli 2020 - 16:15

Lex:

Een mooi gebied, we hebben daar aardig wat voetstapjes liggen. Geniet van dit hoekje Duitsland. Wel doortrappen anders missen jullie de BBQ

• 12 Juli 2020 - 17:14

Theo:

You’re ought to know “Befehl ist Befehl”

• 12 Juli 2020 - 18:04

Annette :

Dat deel van Duitsland verveelt nou nooit, heerlijk daar

• 13 Juli 2020 - 22:46

Catrijn:

Wat een pech voor jullie om een heel eind terug te moeten. En dan ook nog een berg op waar je u tegen zegt. Maar het is weer gelukt. Alleen dat blik kikkererwten. Ben blij dat jullie dat moesten eten en ik niet.
    Leuke camping met allemaal kindertjes. Ja ze hebben vakantie en zijn blij

• 14 Juli 2020 - 12:21

Betsie:

Ja politie agenten kom je overal tegen haha Gelukkig deelt deze geen bekeuringen uit"' die sergeant"' zoals jij hem noemt .En zo beleef je elke dag weer iets.5 kilometer om.Nou ja je hebt vakantie .Wat bergjes en dalingen verder en je komt vanzelf weer op de volgende slaapplaats .Wel fijn dat je wat van Guus mee hebt.Lekker of niet lekker je maag is weer gevuld.Toppie

Verslag uit: Duitsland, Gerolstein

Groene Valleien Route

De Groene Valleien Route.
“Daar gaan ze weer hoor, hoe hebben ze er nog zin hè, op die leeftijd ook!” De reacties lopen uiteen van bewondering tot een bijna medelijden en voor ons geldt, laat maar denken. Wij hebben het virus, een prettig virus, niet die, die van de Chinezen is overgewaaid. Een virussoort waar je niet meer zonder denkt te kunnen en nog meer van wilt hebben. Vakantie vieren op de fiets, het verkennen van alle mogelijke wegen en paden in de wijde wereld. Nou ja, we beperken ons even tot Europa. De altijd weer nieuwe indrukken die zo heerlijk langzaam worden genoten. Deze route is vorig jaar op de plank blijven liggen. Vanwege onze toch vrij plotselinge fietsreis van thuis naar Castellane, grotendeels over de route “Groene weg naar de Middellandse zee”.

De Groene Valleien Route begint in Sluis en eindigt in Heerlen. Zij verloopt in het achterland van de Belgische kust naar Boulogne sur Mer in Noord Frankrijk en dan oostwaarts onder België langs. Het vervolg door Luxemburg eindigt in Trier van waaruit je via de Eifel terug stuurt naar Limburg. We kopen altijd het route boekje van de reis maar navigeren al een tijdje met GPS systemen op de smartphone. De aanloop route vanaf de woonplaats Nijkerk heb ik uitgezet op Route.nl en de terugreis op de routeplanner van de Fietsersbond. Je kunt ook kijken op: https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/groene-valleien-fietsroute

21 Juli 2020

De zesentwintigste dag.

De vijfentwintigste dag.

De vierentwintigste dag.

18 Juli 2020

De tweeëntwintigste en drieëntwintigste dag.

15 Juli 2020

De eenentwintigste dag.
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19025