Stomend Rhône / Dauphine. - Reisverslag uit Meyrieu-les-Étangs, Frankrijk van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Stomend Rhône / Dauphine. - Reisverslag uit Meyrieu-les-Étangs, Frankrijk van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Stomend Rhône / Dauphine.

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 Juni 2019 | Frankrijk, Meyrieu-les-Étangs

Stomend Rhône / Dauphine..
Poncin > Meyrieu les Etang. 94 km - 968 km. Woensdag 27 juni 2019.

Vanmorgen overtreden we een van de belangrijkste basisregels van het kamperen. En als het goed uitpakt voelen we ons daar best bij. We staan om zes uur op en wachten niet op de zon maar pakken ook alles wat nat is in. Even flink schudden dat het ergste nat er af is. Om half zeven zitten we in het zadel en scoren nog even wat brood bij de plaatselijke Boulanger. Ik roep “cachez vous” tegen de koffie drinkende mannen op het terras. Ze kijken om en als ze de agent ook zien komen brullen ze van het lachen.

Poncin is een mooi bewaard stadje maar we moeten eerst een stukje over een drukke D-weg. Daarna stoppen we even bij een brug over de hier nog niet zo brede Rhône voor wat mooie plaatjes. Over de Plaine de Rhône , de laagvlakte van deze rivier, valt niet veel interessants te vertellen, vlak, rechtuit, grote landbouw bedrijven met enorme maisvelden die nu al beregend worden. Vanuit de MIDI steekt de wind flink de kop op dus hebben ze deze voor het gemak zo genoemd. Of je moet het al leuk vinden twee mannetjes onder een helikopter te zien hangen om nieuwe hoogspanning kabels aan te brengen. De voeder van deze kabels zien we op de achtergrond glimmen in de zon, de kerncentrale van de provincie Ain.

Door de ochtend koelte hebben we al snel 34 kilometer te pakken en denken in een mooi dorpje een kop koffie te drinken. Wanneer we een opgewekte groet laten horen naar de bakkersvrouw krijgen we slechts een gegromd antwoord uit een volkomen vlak, chagrijnig gezicht. Die blijft onberoerd tot we de gebruikte stoelen terugzetten waar we ze gevonden hebben. Waarschijnlijk is dat een zeldzaamheid voor haar en brede totaal ongemeende lach begeleid ons bij het vertrek uit de gekoelde winkel. Werkelijk bijzonder.

Daarna geen goede koffietent meer gezien en belanden we met onze lunch op het platanen plein van Four. We willen niet opnieuw bij een restaurant gaan zitten voor wat koud drinken. Ik test Trijntjes goede idee en kijk of de plaatselijke tabac misschien; ja ze hebben heerlijk gekoelde cola en een koude fles water. Dan moeten we nog een laatste 24 dus reken maar ruim 30 kilometer en dit gaat weer behoorlijk op en neer door de uitlopers van de Dauphine. We bevinden ons inmiddels onder lijn Lyon en met de resterende accu spanning wordt het knijpen.

We halen het gelukkig als we de toegang inrijden van het Plan d’eau waar de camping ook aan ligt. Het is druk aan de overkant bij het strand en we steken eerst maar eens het hoofd onder de koude kraan. We moeten wachten op koud drinken en ijsjes tot vier uur als de receptie opengaat. Ik loop nog een paar keer naar de koude kraan, ik kan niet goed tegen deze hitte en ze lijkt voorlopig nog niet af te nemen. Trijntje is hier beter tegen bestand, en dat is altijd al zo geweest eigenlijk. We hebben geen inkopen kunnen doen en ik ga eens kijken wat de enkele schappen van de receptie te bieden hebben. We eten elk een kant en klare maaltijd koud op, en de Blanc de Veau met rijst smaakt prima zo.

Om acht uur wordt het ook voor mij wat dragelijker en kan ik dit verhaal gaan typen.

• 26 Juni 2019 - 17:59

Marica:

Top gedaan weer vandaag.
    Wat een hitte en zeker onder Lyon.
    Hou vol.
    En morgen meteen de supermarkt in.... eten halen voor de avond.
    ( ik heb Trijntje net gesproken hi hi hi)
    Succes... liefs xxx

• 26 Juni 2019 - 19:04

Catrijn:

Alweer een dag op de fiets voorbij. Knap. Als Trijntje aan de telefoon laat horen dat ze kan fluiten als een fluitketel door de warmte , dan is het erggg warm. Ha ha. Hou vol het gaat mooi. De verhalen zijn prachtig. Weer een warme dag morgen. Zet hem op. Succes beide.

• 27 Juni 2019 - 06:27

Marcel Fritz:

Hoi Jan en Trijntje
    Heerlijk de verhalen van jullie, zo blij mee zit elke ochtend met spanning te lezen onder het genot van een lekker broodje en water + koffie en pillen wat jullie allemaal mee maken .
    Top geschreven , lekker vanavond wat eten en een lekker biertje 0.0 procent en dan lekker kroelen in je tent veel plezier morgen ben benieuwd !!.... gr Marcel

• 27 Juni 2019 - 09:28

Betsie:

Soms moet je inpakken voor het begint te regenen en soms moet je inpakken voor de warmte en wordt de tent vanzelf gauw droog.Al een mooi eind op weg door de prachtige natuur .Leg een koude natte handdoek in je nek tot dat je weer koud water tegen komt..Houd je hoofd koel.Succes maar weer verderop deze rit

• 27 Juni 2019 - 10:07

Michel:

Hi, van Meyrieu les Etang naar de camping is nog maar 295km volgens google-maps, jullie gaan lekker dus. Liefs Michel.

• 28 Juni 2019 - 06:28

Joke Kok:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen.
    Succes nog voor de komende etappes.
    Joke

• 28 Juni 2019 - 09:25

Remco En Natasja:

Lieve 2,
    Wat een ontzettende leuke en mooie fiets reis maken jullie weer. Ik geniet van de zo leuk geschreven verhalen. Heel veel succes en heel veel plezier. Dikke knuf van ons

Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19009