Weeromslag. - Reisverslag uit Kesteren, Nederland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Weeromslag. - Reisverslag uit Kesteren, Nederland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Weeromslag.

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 Juni 2018 | Nederland, Kesteren

Zaterdag 9 juni.
Met een lodderig oog open krijgen we nog net mee dat Bart met zijn reserve wiel om zeven uur vertrekt naar de fietsenboer in Kesteren. Wij gaan onwillekeurig ook eerder aan de slag om “de keet te kuisen” en alvast in te pakken, koffie te zetten, havermout te maken en hopen dat het allemaal lukt voor Bart. Hoera, Bart kwam zo vroeg terug met een gefikste fiets dat we om 10.30 uur al weer konden vertrekken richting Nijmegen over de dijk bij Lent. Het was sowieso een dijkroutedag want vanaf Gennep toerden we via Afferden en Nieuw Bergen deels ook over de dijken. Aan de overzijde van Blitterwijck werden we overgezet door de fietsen veerboot. Bij de landing aan de overzijde arriveerden we meteen op de camping van ons doel van vandaag. Het was heel warm vandaag, de lust tot koken hadden we niet zo. Bij de camping zit ook het gelijknamige restaurant “Tante Jet”. Ja, de verleiding was te groot.

Zondag 10 juni.
We zijn achteraf verbaast dat je bijna honderd kilometer kunt afleggen, deels in Duitsland, over fietspaden en halfverharde gravelachtige paden. Maar goed de ochtend is wat fris met een waterig zonnetje en de eerste keer opbreken, opruimen, inpakken en wegwezen neemt even wat tijd. Maar om 9.15 uur zitten in het zadel. De route loopt voor een groot deel over de Maasoevers en achterland via Venlo en Roermond waarna we Duitsland induiken en bijna echte Douaniers ons tegen hielden. Ze hielden een ludiek uitgevoerde protestactie voor een schoon milieu. We vervolgden onze weg grotendeels langs het riviertje de Rur waar Roermond zijn naam aan ontleent. Prachtige halfverharde paden met veel andere fietsers, en iedereen genoot van de prachtige dag met een fijne temperatuur. Uiteindelijk is de camping een tiental kilometers verder dan gedacht en van God en iedereen verlaten. Gewoon gaan staan riep iemand en komt er iemand dan betaal je gewoon en anders heb je een gratis verblijf. Oh ja, we zijn ook vergeten dat er in Duitsland geen winkel open is. Wat vervelend, nou moeten we alweer uit eten. In de stad is een soort feest en we kunnen voor 12.50 euro een heerlijke schnitzel scoren. Morgen komen we al dicht bij de Rijn maar dat vertellen we morgen weer.

• 10 Juni 2018 - 19:53

Marica:

Nou dat klinkt allemaal goed. Eten lekker.
    De kilometers komen op de tellers. Veel plezier weer morgen. Voor ons weer een gewone werkweek met de geslaagden allemaal op woensdag.... duimen duimen. Groetjes xxx veel fiets plezier weer♡

• 10 Juni 2018 - 20:14

Catrijn:

Gelukkig dat de fiets van Bart er weer zin in heeft. Jullie zijn mooi te volgen met het programma Polarsteps. Soms zie ik een rare kronkel. Heen en weer . Waar gaan jullie dan naar toe. Keren maar.

• 10 Juni 2018 - 20:25

Lex:

Het zit nu dus mee, knap weer en lekker opgeschoten. Niet te veel schnitzels eten hoor :-)

• 10 Juni 2018 - 20:39

Annette:

Loopt nu dus allemaal op rolletjes, gelukkig maar !!! Morgen weer veel fietsplezier.

• 10 Juni 2018 - 22:58

Theo:

@catrijn Polarsteps? Tell me about it

• 14 Juni 2018 - 18:50

Els:

Zo, ben er even voor gaan zitten om vanaf jullie start de reis te gaan volgen. Heel veel succes en wat zullen jullie veel moois onderweg zien!

Verslag uit: Nederland, Kesteren

Fietspeditie Rome 2018

Naar Rome fietsen?

Het is afgesproken, het gaat echt gebeuren. Hoera, heerlijk en eindelijk, op 8 juni van dit jaar vertrekken we naar Rome. Vanaf ons huis in Nijkerk en op de fiets. Het idee heeft niets met de goedevoornemenshype rond de jaarwisseling te maken maar is wel, bij een gezellig familie samenzijn, in die periode ontstaan. Hoe verzinnen drie, lichamelijk, licht aangetaste mensen het een fietsreis naar Rome te willen maken? Het antwoordt is zo simpel als de vraag. De ene is enthousiast gemaakt door de 2 anderen die al jaren zijn aangetast door het fietsvakantievirus. Die ene heeft wat hartproblemen, de tweede enige reumaklachten en derde is op lastige plekken aangetast door artrose verschijnselen. Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is om die redenen niet echt realistisch. De elektrische fiets heeft bij ons drieën vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten.

Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje, Bart en Jan staan te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn, jazeker?!

29 Augustus 2018

Het laatste lood

07 Juli 2018

Italiaanse ingrediënten
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19024