Een reisje langs de Rijn .... - Reisverslag uit Villiprott, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Een reisje langs de Rijn .... - Reisverslag uit Villiprott, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Een reisje langs de Rijn ....

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Juni 2018 | Duitsland, Villiprott

Dinsdag 12 juni 2018; 81 - 418
We zijn om zeven uur al uit de hotelveren en na rap inpakken gaan we aan het/de ontbijt/lunch. Dat moet ik even nader uitleggen; van familie, waarvan er een aanwezig, nemen we de gewoonte over tijdens het ontbijten broodjes te smeren die we onder de tafel in een van te voren meegebracht zakje laten verdwijnen. Schandalig natuurlijk maar wel handig en goedkoooooopp! Wel oppassen dat dit niet gezien wordt want “die Cheffin” is een strenge hebben we gemerkt.

Het miezert af en toe een beetje maar dat mag ons goede humeur niet bederven en we beginnen enthousiast aan de dagetappe. En wat denk je, ja hoor weer Bart, lekke band. Ik vond al dat hij een beetje slingerende indruk maakte en met een kreet tot een noodstop besloot. Punaise midden in het loopplank van zijn voorband, hoe krijgt een mens het voor elkaar denk je onwillekeurig. Maar, om met de woorden van een RIP BN’er te spreken, “ieder nadeel hep zijn voordeel” want op RedBull tempo hebben we de band gelapt. We overwegen een open sollicitatie bij Max’s team.

Buiten het dorp komen we in een serpentine van haarspelden terecht met de afdaling naar het Rijndal. Spannend, en lekker hard sjezen we naar beneden met de handen aan de remmen want we hebben al eens toeristisch ingestelde everzwijnen gespot. Bij de rivier aangekomen stoppen we even om dit beeld in ons op te nemen en selfiefoto’s voor het thuisfront te maken. Onder de indruk volgt al snel Remagen waar we de oorlogsresten van de beroemde brug bekijken.

De Rijn Rad Route is een beetje een snelweg voor vakantiefietsers, velen komen we er tegen vandaag, net als wij gemotoriseerd maar ook de echte diehards op gewone fietsen. Het wegdek van het fietspad is hele stukken slecht onderhouden maar ook grote delen zijn als een biljartlaken. Bij Bad Breisig zetten we ons aan de koffie waar we bediend worden door Guiseppe, een echte Duitser die de taal moeizaam beheerst. Op onze beurt doen wij ons best onszelf wat te scherpen met zijn moerstaal.

Koblenz is precies wat je er van kan verwachten, historisch en monumentaal, ook wat de enorme schare bezoekers aangaat die van de aanleggende boten afstromen, en strompelen. Maakt niet uit als je maar plezier hebt denken we onwillekeurig. De route is prachtig en de vergezichten vervelen geen moment. Al rijdende heb ik tientallen foto’s geschoten, er duikt telkens weer een wonderschoon plaatje op. Het landschap, de fietsers, de dorpen en de voortploeterende boten, het is prachtig allemaal. Op camping Sonnenblick net boven Boppard slaan we ons kampement op, wat al aardig geroutineerd verloopt.

We vernemen ondertussen dat ze voor het restaurant een echte Italiaanse kok hebben gecharterd en dat moeten we natuurlijk wel even testen voor de eigen ervaring. Stelletje gourmands als we zijn. Het wordt vroeg slapen want de volgende etappe eindigt in een ogenschijnlijk campingarm gebied en we vrezen voor verlenging van de normale dagafstand.

• 13 Juni 2018 - 19:05

Lex:

Het gaat voortvarend, geniet van het reisje langs de Rijn en niet te veel broodjes jatten :-)

• 13 Juni 2018 - 19:15

Annette:

"De Cheffin" hoor je nu weer denken: weer de broodjes allemaal op, het zijn natuurlijk weer die Hollanders, hahaha. Maar gelijk hebben jullie hoor! Moedig hoor, zoals je beschrijft, dat jullie naar beneden racen. En, zoals je al schrijft, op de fiets ervaar je het landschap op een intenser manier. Genieten dus! Wel benieuwd naar de everzwijnen.

• 13 Juni 2018 - 20:27

Jim:

Verdacht: dat stuk aardbeienkwark staat 2x op de foto, dubbele porties? Dat brugdeel bij Remagen is indrukwekkend hè. Zit een museum in.

• 14 Juni 2018 - 21:09

Marica:

knap hoor Bart. Je had best die punaise in je band, had je best kunnen ontwijken ;)

• 15 Juni 2018 - 09:36

Bob Hazelhoff:

Fijn dat jullie zo genieten. Wat de broodjes betreft,het is ontvreemding maar de fiets van mijn vader is ook nog nooit terug uit Duitsland dus...........

Verslag uit: Duitsland, Villiprott

Fietspeditie Rome 2018

Naar Rome fietsen?

Het is afgesproken, het gaat echt gebeuren. Hoera, heerlijk en eindelijk, op 8 juni van dit jaar vertrekken we naar Rome. Vanaf ons huis in Nijkerk en op de fiets. Het idee heeft niets met de goedevoornemenshype rond de jaarwisseling te maken maar is wel, bij een gezellig familie samenzijn, in die periode ontstaan. Hoe verzinnen drie, lichamelijk, licht aangetaste mensen het een fietsreis naar Rome te willen maken? Het antwoordt is zo simpel als de vraag. De ene is enthousiast gemaakt door de 2 anderen die al jaren zijn aangetast door het fietsvakantievirus. Die ene heeft wat hartproblemen, de tweede enige reumaklachten en derde is op lastige plekken aangetast door artrose verschijnselen. Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is om die redenen niet echt realistisch. De elektrische fiets heeft bij ons drieën vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten.

Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje, Bart en Jan staan te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn, jazeker?!

29 Augustus 2018

Het laatste lood

07 Juli 2018

Italiaanse ingrediënten
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19018