Pittige etappe - Reisverslag uit Mainz, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Pittige etappe - Reisverslag uit Mainz, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Pittige etappe

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Juni 2018 | Duitsland, Mainz

Donderdag 14 juni 2018. 111 - 619
Die gesjeesde, overjarige nozem van een campingbaas redde het vanmorgen opnieuw om hem niet zo’n toffe peer te vinden. Voor het opladen van elke fietsaccu vroeg hij een euro. Ik zou zeggen lees het verslag van woensdag nog eens en je weet genoeg. De dag begint voortreffelijk (verder) met een heerlijk zonnetje waar je net nog even de windjes bij nodig hebt. We moeten in de kruising van de Rijn en de Main nog even moeilijk zoeken en zigzaggen naar de route maar daarna gaat het crescendo door het land van landbouwers en over de zomerdijken parallel aan de loop van de Rijn.

Het is vandaag een lange maar prachtige dag waar het ook wel eens door drukke industrie kwartieren gaat met langsrazende vrachtauto’s en ander tigers of the road. Ze rijden hard die Duitsers maar we zijn er nog niet uit of ze de Franse wegridders overklassen. Want daar hebben Trijntje en ik ook de nodige ervaringen mee, niet in de laatste plaats als fietsers richting Santiago de Compostela.

Daarna raken we net niet aan Darmstad om door het met lapjes bos opgeleukte gebied tussen Rijn en Odenwald (prachtig bebost heuvelland) te rijden. En dan rijden wij vlak langs Mannheim, waar je overigens niets van verneemt, door prachtige dorpjes als Ladenburg en daarvoor Lorch. In het Hans en Grietje vakwerkhuizendorp Lorch eten we een lunch omdat we vandaag de accu’s een tussenlading moeten geven vanwege de geplande afstand van 111 km. Een salade en spaghetti voor negen en een halve euro op een mooie terras van een best wel chique restaurant.

We gaan voor de verandering van rivier wisselen om over fietspaden langs de Neckar door het drukke Heidelberg te geraken. Wel even stilstaan aan de kade om voor het indrukwekkende kasteel te poseren voor thuisfront en fotoboek. Ook deze fietspaden slingeren door het mooie Neckardal maar de stukken vlak langs de drukke weg geven even te denken. We vinden het alle drie stiekem heerlijk om de steile toegangshelling naar de camping af te razen, eindelijk kamp te maken en een lekker biertje of ander kouds door de kelen te laten glijden. Door het snelle afkoelen van de avondlucht en natuurlijk de pittige afstand vandaag liggen we al snel in onze tentjes en het gehoopte lezen houdt geen van ons ook maar vijf minuten vol.

• 15 Juni 2018 - 20:47

Catrijn:

Jullie zijn kanjers. Alweer een mooi stuk gefietst. Het zijn hele afstanden. Door de foto's weet ik waar jullie zijn. Leuk. Vooral het laatste stukje, lekker snel naar beneden scheuren. Nu lekker slapen en waarschijnlijk lezen jullie zo hetzelfde stukje als gisteren.

• 15 Juni 2018 - 22:22

Theo:

Mooi man. Heidelberg....We were there last week

• 16 Juni 2018 - 07:20

Andre Wahl:

De eerste week zit er voor jullie alweer bijna op en kijk eens hoe ver je al gekomen bent. Prachtig om elke dag een stukje van jullie plezier in het fietsen mee te mogen maken en als je van fietsen houdt dan kriebelt het wel. Ik ga zo een aantal foto's bekijken, helaas dat nog niet gedaan, maar ik weet zeker dat dit pracht plaatjes zijn en de vreugde waarmee jullie het verslag doen is ook inspirerend voor anderen. Geniet ervan.

• 16 Juni 2018 - 15:11

Hanneke:

Jemig, 111 km, een hele zit op zo'n zadel en dan ook nog het nodige benenwerk.
    Maar de vreugde van je verslag spat er vanaf ook al probeert zo'n hork van een campingboer het te verpesten met z'n mierenneukerij.
    Voor straks, slaap lekker!

• 16 Juni 2018 - 16:53

Els:

Jeetje, wat een lange zit maar o zo de moeite waard!
    Geweldig en Jan ik kijk elke keer uit naar je leuk geschreven verslag. Trijntje laat die schuimkraag je maar goed smaken.
    Lieve groet, Els

• 17 Juni 2018 - 10:00

Marica:

Toppers!

Verslag uit: Duitsland, Mainz

Fietspeditie Rome 2018

Naar Rome fietsen?

Het is afgesproken, het gaat echt gebeuren. Hoera, heerlijk en eindelijk, op 8 juni van dit jaar vertrekken we naar Rome. Vanaf ons huis in Nijkerk en op de fiets. Het idee heeft niets met de goedevoornemenshype rond de jaarwisseling te maken maar is wel, bij een gezellig familie samenzijn, in die periode ontstaan. Hoe verzinnen drie, lichamelijk, licht aangetaste mensen het een fietsreis naar Rome te willen maken? Het antwoordt is zo simpel als de vraag. De ene is enthousiast gemaakt door de 2 anderen die al jaren zijn aangetast door het fietsvakantievirus. Die ene heeft wat hartproblemen, de tweede enige reumaklachten en derde is op lastige plekken aangetast door artrose verschijnselen. Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is om die redenen niet echt realistisch. De elektrische fiets heeft bij ons drieën vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten.

Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje, Bart en Jan staan te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn, jazeker?!

29 Augustus 2018

Het laatste lood

07 Juli 2018

Italiaanse ingrediënten
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018