Ander dal, prachtige natuur - Reisverslag uit Neuhaus, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Ander dal, prachtige natuur - Reisverslag uit Neuhaus, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Ander dal, prachtige natuur

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Juni 2018 | Duitsland, Neuhaus

Ander dal, prachtige natuur.
Vrijdag 15 juni, 81 - 700

De afgelopen drie dagen hebben we geen WiFi op de campings gehad of zo slecht dat deze site niet te bewerken was!

Gisteravond hebben we hem al kort zien rondscharrelen bij het gebouw waar een restaurant in zou huizen. De oude man blijkt daar als waard te figureren in zijn eigen rustige tempo. Wij kwamen een biertje drinken o.i.d. nadat we ons kamp hadden opgezet. Uiteindelijk ging er op ons bellen een raam naast de toegangsdeur open en kregen we, weer na enig tijdverloop, onze bestelling. Raam weer dicht, einde verhaal. Als je het gezien had, we zaten nog lang na te grinniken. We hoorden hem gisteren tegen andere gasten zeggen dat hij twee keuken apparaten stuk had en er niet gegeten kon worden.

De eerste 200 meter van vandaag waren meteen al ongeveer 14 % en Trijntje en Bart kregen het even moeilijk met hun aanhanger. Boven bij de weg aangekomen moet je ook meteen een haakse bocht maken om op het fietspad te komen. Dat lukte even niet maar verder is alles goed aan boord van onze stalen rossen. We volgen verder de Neckar vandaag met aan het eind nog een stukje Kocher. Het Neckardal wordt na Heidelberg langzaamaan smaller en meer bebost en de eerste klimmetjes dienen zich aan. Het is door deze bossen dat men prachtige fietsroutes heeft gecreëerd enig minpuntje is dat het overgrote deel onverhard en maar enkele stukken ook niet zo smooth als je zou willen. De mannen vinden dat iets ruigere werk natuurlijk prachtig, Trijntje ietsje minder. Geregeld wisselen we van oever en soms over de stuwen met sluizen die hier zijn aangelegd om vrachtscheepvaart mogelijk te maken.

Na de koffie met weer van dat heerlijke Duitse gebak wil Trijntje even een foto nemen aan de overzijde van de weg. Aandachtig bekijkt ze het resultaat op haar toestel, draait zich in dezelfde beweging om en schrikt zich het apezuur bij het opkijken als er in eens een bus voor haar staat. De chauffeur ligt helemaal in een deuk achter zijn stuur en Trijntje maakt snel een foto van hem door de open deur. We vinden trouwens een en al vriendelijkheid bij de Duitsers die we ontmoeten, een enkele campingboer daargelaten dan.

Rond Mosbach ruimt het dal wat breder op en zijn er weer landbouwgronden in cultuur. Van verre zien we enkele erg breedvleugelige vogels rond een plek cirkelen en vrezen in een echte krimi terecht te komen. Er is echter een loonwerker gras aan het maaien en het blijkt dat een kudde roofvogels aast op de alle kanten uitvluchtende beestjes. Bij dit boeiende schouwspel nemen we meteen maar onze lunch, wie zijn wij dan wel! Het wordt ondertussen warmer dan de laatste dagen, ook de krekels voeren nu een mooi concert voor ons op. Bij Bad Friedrichshall stroomt de Kocher in de Neckar en die eerste volgen we nog een paar kilometer tot aan de camping in Oedheim, een gebied met kleine meertjes. Bart wordt later s’ avonds heel enthousiast als de overbuurman beet heeft en amper en half uur nodig heeft om een karper van 6+ kilo binnen te halen.

• 19 Juni 2018 - 07:15

Marcel:

Hoi iedereen vind het prachtig voor jullie dat alles redelijk verloopt

• 19 Juni 2018 - 09:14

Jim:

En die karper ging toen op de BBQ?

• 19 Juni 2018 - 14:04

Betsie:

Leuk wat jullie allemaal meemaken en zien .
    DIE vis ook geweldig denk ik om te zien.
    Mag Bart van dromen haha

• 19 Juni 2018 - 14:34

Catrijn:

Hoi. Het is mooi dat alles nu zo goed gaat. Beetje harder trappen en soms de accu leeg, dat is wel balen. Och als je dan weer op de camping komt ben je het ook zo weer vergeten denk ik. Het gaat mooi.

• 24 Juni 2018 - 20:14

Hanneke:

Hallo fietsers,
    Wacht met smart op vervolg van jullie geweldige reisverslag.
    Ook voor mij is dit tot nog toe het laatste.
    Vandaag zag ik Dries gezellig knuffelen met Jolie en Balou, terwijl ze snoepjes kregen.. dit alles vanaf m’n balkon, zo leuk om te zien.

Verslag uit: Duitsland, Neuhaus

Fietspeditie Rome 2018

Naar Rome fietsen?

Het is afgesproken, het gaat echt gebeuren. Hoera, heerlijk en eindelijk, op 8 juni van dit jaar vertrekken we naar Rome. Vanaf ons huis in Nijkerk en op de fiets. Het idee heeft niets met de goedevoornemenshype rond de jaarwisseling te maken maar is wel, bij een gezellig familie samenzijn, in die periode ontstaan. Hoe verzinnen drie, lichamelijk, licht aangetaste mensen het een fietsreis naar Rome te willen maken? Het antwoordt is zo simpel als de vraag. De ene is enthousiast gemaakt door de 2 anderen die al jaren zijn aangetast door het fietsvakantievirus. Die ene heeft wat hartproblemen, de tweede enige reumaklachten en derde is op lastige plekken aangetast door artrose verschijnselen. Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is om die redenen niet echt realistisch. De elektrische fiets heeft bij ons drieën vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten.

Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje, Bart en Jan staan te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn, jazeker?!

29 Augustus 2018

Het laatste lood

07 Juli 2018

Italiaanse ingrediënten
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19020