Een mooie lange dag. - Reisverslag uit Dillingen an der Donau, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu Een mooie lange dag. - Reisverslag uit Dillingen an der Donau, Duitsland van Jan Huisman - WaarBenJij.nu

Een mooie lange dag.

Door: Jan Huisman

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Juni 2018 | Duitsland, Dillingen an der Donau

Zondag 16 juni, 95 - 892 km

Nu hebben we wel WiFi maar de foto’s en filmpjes lukken nog niet.

Wanneer ik weer onmogelijk vroeg mijn hoofd uit de tent steek neem ik opnieuw dit bijzonder aardige plekje in mij op. Zelfs de morgen laat zich veel aangenamer aanvoelen dan die van de eerste dagen. De vogeltjes, de kippen en de koeien laten zich gelden en plots komt de bordercollie van de boerin om de hoek sjezen met de onvermijdelijke bal in zijn bek. Het tricolore beest kijk mij aan met zijn ene blauwe en andere bruine oog, niet rustend voor de bal weer gegooid zal worden.

Bart roert zich inmiddels ook in zijn tent en ik ga het koffie apparaat maar eens opstarten en Trijntjes bijzonder slaperige hoofd komt protesterend uit de slaapzakken omhoog. Vlug eerst douchen en alles weer inpakken voor het vaderdag ontbijt wordt opgediend. Het is heerlijk uitgebreid en Bart heeft een gesloten envelop meegekregen van een van de kinderen die vandaag pas geopend mocht worden. Een leuk bericht voor opa/papa Bart. We rekenen de camping en genoten drankjes af en kunnen alleen maar le chapeau heffen voor deze leuke minicamping.

We starten met af te dalen waar we gisteren over gezweet hebben en komen wederom in een nieuw rivierdal, nou ja riviertje, de Jagst stoomt redelijk onstuimig. De omgevingen van vandaag laten zich het beste beschrijven als door boeren gevormde landschappen. We maken weinig kilometers op autoroutes, het meeste rijden we over smalle landweggetjes die voor bijna de helft halfverharde waren en soms net voorzien van een nieuwe laag. Naar beneden gaan moet dan met de nodige omzichtigheid.

Bij een klein stuwmeertje, de Bucherstausee, hebben we onze koffie gedronken maar niet echt genoten, beetje veel en sterke machinesmaak. Op de eerste drie kilometer na Lauchheim hebben we ons mentaal voorbereid omdat er een stijging van 7-8 % te verwachten was. We hebben deze lakproef goed doorstaan en de beloning van kasteel Kapfenburg maakt het zeer de moeite waard. Bij de bezichtiging hebben we wat tijd gebruikt en komen laat bij het lunchadres aan. De waardin strijkt de hand over het hart en zal nog wat lekkers voor ons maken omdat we ook al de accu’s moeten bijladen.

Naar gelang we vorderen in de eindfase van de dagetappe wordt ons steeds meer duidelijk dat deze met ruim 10 kilometer langer is dan uitgerekend met het routeboekje. Wat scheve blikken over en weer en Trijntje denk dat ze voor de derde keer gepaaid is met beperkte informatie over de routelengte. De camping in Dillingen a/d Donau is bijna onvindbaar weggestopt al zien wijzelf ook het aanwijsbord over het hoofd.

• 19 Juni 2018 - 09:19

Bob Hazelhoff:

Beste fietsrieders,
    Gewoon zo deur goan den kom je d,r wel. De paus het vast wel de kovvie kloar as je dr binn.
    'k Zol mor nait zo veul torte innemen, straks kin't electrisch 't nait meer trekken.
    Gooie raize en de grouten van Boppie.

• 19 Juni 2018 - 09:19

Jim:

Toch wel beetje nieuwsgierig wat er nu in die geheimzinnige envelop zat...

• 19 Juni 2018 - 11:15

Hanneke:

Ben best een beetje jaloers op jullie, neeeee, niet op het afzien, de man met de hamer.....
    Wel op het genieten van het land om jullie heen en de vriendelijkheid der bewoners.
    Goeie voortzetting!

• 19 Juni 2018 - 13:49

Betsie:

Schrijf maar lekker door Jan en fietsen natuurlijk
    Het wordt een mooie eenheid samen. Leuk om zo mee te reizen

• 20 Juni 2018 - 06:51

Sab:

Weer een paar mooie ritten erop zitten zo te lezen.
    Trijn, die boekjes nooit vertrouwen, zijn altijd te optimistisch anders zou niemand eraan beginnen ;)

Heel veel plezier en succes. Jullie schieten al mooi op!
    Xx

• 21 Juni 2018 - 13:33

Marica:

leuke dag weer.
    Lief dat zij aan Vaderdag hebben gedacht.
    Veel fietsplezier weer.

• 22 Juni 2018 - 16:22

Els:

Zo het is toch gelukt om verslag te lezen! Ik fiets het denkbeeldig helemaal mee en geniet van jullie belevenissen. Ja je zal toch zo, n kanjer van een karper vangen Jan. Niet te versmaden.
    Trijntje bedankt vboor af en toie je app, heel fijn. Je houdt je goed staande met 2 manlief om je heen!!
    Veel plezier op de volgende tour richting Rome.

Gr Els

Verslag uit: Duitsland, Dillingen an der Donau

Fietspeditie Rome 2018

Naar Rome fietsen?

Het is afgesproken, het gaat echt gebeuren. Hoera, heerlijk en eindelijk, op 8 juni van dit jaar vertrekken we naar Rome. Vanaf ons huis in Nijkerk en op de fiets. Het idee heeft niets met de goedevoornemenshype rond de jaarwisseling te maken maar is wel, bij een gezellig familie samenzijn, in die periode ontstaan. Hoe verzinnen drie, lichamelijk, licht aangetaste mensen het een fietsreis naar Rome te willen maken? Het antwoordt is zo simpel als de vraag. De ene is enthousiast gemaakt door de 2 anderen die al jaren zijn aangetast door het fietsvakantievirus. Die ene heeft wat hartproblemen, de tweede enige reumaklachten en derde is op lastige plekken aangetast door artrose verschijnselen. Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is om die redenen niet echt realistisch. De elektrische fiets heeft bij ons drieën vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten.

Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje, Bart en Jan staan te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn, jazeker?!

29 Augustus 2018

Het laatste lood

07 Juli 2018

Italiaanse ingrediënten
Jan

Echt zelf fietsen, zoals voorheen, is niet echt realistisch door lichamelijk malheur. De elektrische fiets heeft bij ons vroegtijdig zijn intrede gedaan. Wat blijft is de wind om je oren, na enkele kilometers je hoofd al volkomen leeg, intens genieten. Fietsen over binnen- en buitenlandse wegen is; beleving, onverwachte ontmoeting, horizon verbredend, gezond, ontstressend; alleen de lichamelijke uitdaging is deels weggevallen. Al die andere redenen boeien ons in die hoge mate om het vooral te blijven doen. Honderden kilometers fietsen, met tentje en lichtgewicht uitrusting, langs de mooiste routes van Europa. Meest autoluw, vaak fietspaden maar vooral wonderschone omgevingen. Trijntje en Jan staan meestal te trappelen van ongeduld. Moet je daarvoor een beetje gestoord zijn? jazeker!

Actief sinds 28 Mei 2018
Totaal aantal bezoekers 19003